Omkring et vandtårn. Del 3
Skulle vandtårnet midt på Englandsvej også være centrum for motorvejen til Sverige?Vandtårnet midt på Englandsvej er ikke bare et vandtårn. Tidligere var det også et midpunkt i et større planlagt anlæg med fem fordelingsveje.
Centrum for evt. motorvejsforbindelse
I trediverne fremkom der flere planer om en broforbindelse mellem Sverige og Amager.
Selv om det ikke fremgår af detailtegningen fra 1937, lå lufthavnens sydgrænse allerede fra 1922 ved kommunegrænsen til Store Magleby. Lige nord for den påtænkte skibskanal.
Kalvebod Fælled opstod, da man startede på inddæmning af Vestamager i 1939. Nogle år efter besættelsen var man færdig. Samtidig med planer om inddæmning var der planer om en motorvej over det kommende inddæmmede areal.
Motorvejen over Amager skulle via en bro forbindes til den påbegyndte Motorring 3 ved Københavns Vestvold.
Besættelsen og efterfølgende den begrænsede automobiltrafik bevirkede, at det gik langsomt med udbygning af motorvejsnettet.
Svenske og danske ingeniørfirmaer fremviste i trediverne flere planer med en bro til Sverige og motorvej hen over Amager. Der var også planer om en skibskanal på tværs af Amager.
Først var det bare skitser, da angav forløbet på Amager, men tilsyneladende blev forbindelsen konkret i 1937.
I oktober 1941, i begyndelsen af besættelsen, arbejdede man videre med planerne om en forbindelse til Sverige.
Når man læser historien om motorvejene i Danmark støder man sjældent på meget om Amager.
Sverige og Danmark indgik i 1991 en aftale om en fast forbindelse over Øresund. I første omgang blev Sjælland i 1997 forbundet med Amager via Kalvebodbroen.