Omkring et vandtårn. Del 2
Vandtårnet midt på Englandsvej er ikke bare et vandtårn. Tidligere var det også et midpunkt i et større planlagt anlæg med fem fordelingsveje.
Centrum for en "Fordelingsveje"
Kalvebod Fælled opstod, da man startede på inddæmning af Vestamager i 1939. Nogle år efter besættelsen var man færdig.
Samtidig med planer om inddæmning var der planer om en fordelingsvej over det kommende inddæmmede areal.
Knudepunktet skulle være vandtårnet på Englandsvej og der skulle laves en "Forbindelsesvej" på den nyanlagte Præstemarksvej (der ligger i både Tårnby og København). Vejen skulle i en bredde af 20 m føres til Vejlands Allés forlængelse.
Tilsvarende blev Gemmas Allé planlagt som en bred fordelingsvej.
Umiddelbart gav det ikke helt mening, at forbindelsesvejen skulle forbindes til området ved Tårnby gl. vandtårn. Det passede ikke helt med planerne for en broforbindelse til Sverige.
I fyrrene og halvtredserne fremgik det tydeligt af flere kort, at der var planlagt en forbindelsesvej. Men flere ting tyder på, at projektet med fordelingsvejen blev endelig opgivet omkring 1970.
Men et kort fra 1945 afslører, at planen om en "Forbindelsesvej" var direkte knyttet til den nye lufthavnsterminal, der blev åbnede i april 1939 og ikke umiddelbart til en bro til Sverige.
villakvarteret nordvest for vandtårnet var man meget urolige for de planer med en "motorvej", der skulle forbindes til en kommende bro til Sjælland.
Når man læser historien om motorvejene i Danmark støder man sjældent på ret meget om Amager.
Planerne blev ændret og det blev Vejlands Allé, der blev hovedforbindelsen til Sjælland i 1959. En noget snørklet vej fra Amager til Sjælland, der først i 1997 blev afløst af en ny motorvej.
Sverige og Danmark indgik i 1991 en aftale om en fast forbindelse over Øresund, men mere om motorveje og broforbindelse i næste afsnit.