Først københavnsk sporvogn .....




..... så iskagebod.

 




Også på dette område har man set mange forskellige typer i årenes løb. Mon ikke dette er et af de mere besynderlige.


En københavnsk sporvogn endte sine dage som iskagebod ved restauranten "Søvilla" på strandvejen København - Køge, et par kilometer nord for Køge.


Ved kørsel fra København mod Køge lå restauranten på vejens højre side, og lige overfor -på venstre side- stod denne gamle afsporede sporvogn.


Vedr. nærmere oplysninger om vognen og dens historie, må jeg af pladshensyn henvise til den relevante fagliteratur (se under Sporvejshistorisk Selskab og deres ”Sporvogne i Danmark”).


Og minsandten, om der ikke også
er dukket et ældre postkort op, der viser vognen.


Meget kort fortalt er historien nogenlunde således: Vognen -nr 16- blev bygget til Nørrebros elektriske Sporvej til elektrisk drift ved hjælp af akkumulatorer sammen med 17 andre énetages og 6 toetages vogne. Disse vogne var meget populære i begyndelsen, men efterhånden som akkumulatorernes svovlsyrelugt begyndte at gøre sig lidt for meget gældende inde i vognene, dalede populariteten, og de fik tilnavnet ”Syrevogne”.


Da lugten efterhånden blev for slem, blev de i 1901 ombygget til drift via ikke én, men hele to overledninger, idet man -i begyndelsen- også havde returløb for strømmen via overledning. Denne driftsform ophørte i 1912, hvorefter de formentlig er blevet udstyret med alm. midtersiddende trolleystang. Vognen udrangeredes og bortsolgtes i 1933.


De sort/hvide fotografier:

 


Tv: Yderst i venstre side ses akkumulatorvogn "16" på Kongens Nytorv foran hotel D´Angleterre.
Th: Ombygget (og restaureret) vogn 17 i den gamle sløjfe på Dyrskuepladsen på Bellahøj, 1961.


Farvefotografierne:

 


Ombygget og udrangeret akkumulatorvogn nr 16.
"Søvilla", Køge, august 1958.


(Se evt. Michael Olsens hjemmeside: "Sporvogne i Danmark" med omtale og flere fotos af de enkelte vogne under "Nørrebros Elektriske Sporvej", eller

Sporvejshistorisk Selskab´s hjemmeside: "Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm" med omtale af museets vogne og aktiviteter.

Links nederst på denne side.


KS 16 som model (1:87)

 


En af denne sides ”seere”, John S. Nielsen, har sendt disse billeder af en model-is-sporvogn, direkte inspireret af ”sidens” gamle fotos. Jeg bringer dem gerne her –med tak for interessen.


Modellen .....


...... set som ovenfor


... og vognens "bagside".

 


Samtidig kan jeg oplyse, at modelsporvognen er bygget omkring en østrisk plasticmodel, fremstillet af firmaet L. Halling, model-nr. 1001101-S / Reichenberg Triebwagen. Denne kunne købes på DMJU-udstillingen i Valbyhallen, København i 2002.


Hellerup isskiltene på taget er hjemmetegnede, måske ikke helt korrekte, da det er svært i størrelse 1:87 at håndmale den lille negerdreng, som spiser is. Han blev måske en lille bitte smule større end beregnet, ---men flotte ser de da ud, må vi andre vel tilføje.