..... så iskagebod.
Også på dette område har man set mange forskellige typer i årenes løb. Mon ikke dette
er et af de mere besynderlige.
En københavnsk sporvogn endte sine dage som iskagebod ved restauranten
"Søvilla" på strandvejen København - Køge, et par kilometer nord for Køge.
Ved kørsel fra København mod Køge lå restauranten på vejens højre side, og lige
overfor -på venstre side- stod denne gamle afsporede sporvogn.
Vedr. nærmere oplysninger om vognen og dens historie, må jeg af pladshensyn henvise til
den relevante fagliteratur (se under Sporvejshistorisk Selskab og deres Sporvogne i
Danmark).
Og minsandten, om der ikke også
er dukket et ældre postkort op, der viser vognen.
Meget kort fortalt er historien nogenlunde således: Vognen -nr 16- blev bygget til
Nørrebros elektriske Sporvej til elektrisk drift ved hjælp af akkumulatorer sammen med
17 andre énetages og 6 toetages vogne. Disse vogne var meget populære i begyndelsen, men
efterhånden som akkumulatorernes svovlsyrelugt begyndte at gøre sig lidt for meget
gældende inde i vognene, dalede populariteten, og de fik tilnavnet Syrevogne.
Da lugten efterhånden blev for slem, blev de i 1901 ombygget til drift via ikke én, men
hele to overledninger, idet man -i begyndelsen- også havde returløb for strømmen via
overledning. Denne driftsform ophørte i 1912, hvorefter de formentlig er blevet udstyret
med alm. midtersiddende trolleystang. Vognen udrangeredes og bortsolgtes i 1933.
Tv: Yderst i venstre side ses akkumulatorvogn "16" på Kongens Nytorv foran
hotel D´Angleterre.
Th: Ombygget (og restaureret) vogn 17 i den gamle sløjfe på Dyrskuepladsen på
Bellahøj, 1961.
Ombygget og udrangeret akkumulatorvogn nr 16.
"Søvilla", Køge, august 1958.
(Se evt. Michael Olsens hjemmeside: "Sporvogne i Danmark" med
omtale og flere fotos af de enkelte vogne under "Nørrebros Elektriske
Sporvej", eller
Sporvejshistorisk Selskab´s hjemmeside: "Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm" med omtale af museets vogne og aktiviteter.
Links nederst på denne side.
En af denne sides seere, John S. Nielsen, har sendt disse billeder af en
model-is-sporvogn, direkte inspireret af sidens gamle fotos. Jeg bringer dem
gerne her med tak for interessen.
...... set som ovenfor
... og
vognens "bagside".
Samtidig kan jeg oplyse, at modelsporvognen er bygget omkring en østrisk plasticmodel,
fremstillet af firmaet L. Halling, model-nr. 1001101-S / Reichenberg Triebwagen. Denne
kunne købes på DMJU-udstillingen i Valbyhallen, København i 2002.
Hellerup isskiltene på taget er hjemmetegnede, måske ikke helt korrekte, da det er
svært i størrelse 1:87 at håndmale den lille negerdreng, som spiser is. Han blev måske
en lille bitte smule større end beregnet, ---men flotte ser de da ud, må vi andre vel
tilføje.