Hvordan fungerer alarmnummer "1 1 2"?
I Danmark benyttes det fælleseuropæiske nummer 112 til alarmopkald.
Indtil 1. maj 1992 var alarmtelefonnummeret 000, som var besværligt at dreje på en gamle drejeskivetelefon, men til gengæld nemt at komme til at trykke ved en fejltagelse på en trykknaptelefon.
Men hvad sker der egentlig, når vi taster/drejer 112?
Heldigvis er det sjældent, at vi får brug for at kalde "1 1 2". Men når vi får brug for det, er det meget rart at vide lidt om, hvad der sker med opkaldet.
Opkald til 112
Fra 1996 skal man kalde "112", hvis man skal have kontakt til Alarmcentralen.
Som mange af os kan huske, drejede man før 1992 "000" for Alarm. Et par år kunne man dreje/taste begge Alarmnumre. Før oktober 1954 drejede man kun et "0".
"112" virker i hele Europa på nær Rusland og Bulgarien.
I Danmark modtages alle 112-opkald på tre Alarmcentraler. Henholdsvis i København, Slagelse og Aarhus.
Er det et opkald fra fastnettelefon giver det sig selv, hvor opkaldet modtages.
Fra en mobiltelefon kan der i grænsetilfælde være et mindre problem mellem de tre Alarmcentraler, men man får altid kontakt til en Alarmcentral.
Hvad sker der med opkaldet?
Tidligere lå Alarmcentralen i den gamle "Telegrafstue" på Københavns Hovedbrandstation lige ved porten ud mod H.C. Andersens Boulevard.
Alarmcentralen ligger nu i Valby inde på F.L. Smidths tidligere fabrik- og kontorområde.
Alarmopkald (Politi, Brand, Ambulance) modtaget og registreres. Forhåbentlig kan operatøren meget hurtig konstatere, hvad opkaldet drejer sig om.
Opkald til de tre grupper er nogenlunde procentvis ligeligt fordelt. Desværre modtager Alarmcentralen også en del chikane- og fejlopkald.
Politi og Ambulance
Ønsker man hastehjælp fra Politi stilles opkaldet straks videre til Politiet i København, Vestegnen eller Nordsjælland.
Drejer opkaldet sig alene om ambulancehjælp stilles opkaldet videre til Ambulancecentralen i Ballerup, hvor fagfolk nærmere lytter sig frem til, hvordan man kan hjælpe. Måske drejer det sig alligevel ikke om akut hjælp.
Ønskes der akutambulance f.eks. til Dragør kører nærmest ledige ambulance med udrykning.
Ofte vil ambulancen komme fra Falck-stationen på Løjtegårdsvej, hvor Hovedstadens Beredskab har ambulanceberedskab for hele Amager.
Hvis en ambulance fra et andet distrikt befinder sig på Amager, kan være hurtigere fremme, sendes denne ambulance.
Brand
I samme lokale i Valby som Alarmcentralen ligger, finder man også Vagtcentralen.
Fra Vagtcentralen ekspederes brand- og redningskøretøjer. På store skærme har operatørerne en komplet oversigt over alle brandkøretøjer i Storkøbenhavn og nu også i hele Nordsjælland.
Alarmer fra mange tusinde automatiske systemer modtages også på Alarmcentralen.
Man kan se om køretøjet er på stationen eller allerede er sendt ud til opgaver.
Alarmcentraler og Vagtcentraler benytter nyeste teknik. Mandskabet kan se, hvorfra opkaldet kommer. Fastnet giver sig selv og opkald fra mobiltelefon registreres via mobilmasterne.
Man kan nogenlunde se, hvor mobilopkald kommer fra, ud fra oplysninger fra mobilmasterne. Signalerne kan dog være påvirket af bygninger, mange træer o.l. Derfor er det vigtigt, at anmelder giver så præcis oplysninger som muligt om sin placering.
Alarmcentralen får af og til oplyst. "Jeg står nede ved stranden ved bådehuset", "jeg i skoven, hvor de to stier krydser hinanden" eller "jeg kørte på Amagerbrogade og drejede så til højre".
Kan man hjælpe Alarmcentralen bedre?
Den 11. februar er "11/2-dag", hvor myndigheder og organisationer er med til at udbrede kendskab til Alarmfunktionen.
Det ville hjælpe Alarmcentralen, hvis anmelderen kunne opgive sin nøjagtige position ved hjælp af "GPS-koordinater".
Man henter Google Map, Kraks kort, m.fl. på sin mobiltelefon og her kan man så se nøjagtig opholdssted med få meters nøjagtighed.
Men kan man huske, hvordan man gør samtidig med, at man måske stresset taler i telefon med Alarmcentralen?
Alarm 112APP
Der er udviklet en meget anvendelig app, der løser det problem med nøjagtig position. Man installerer 112app. Når man har brug for opkald til Alarmcentralen, anvender man denne app. I stedet for at foretage opkald til "112".
Samtidig med, at man via den app kommer i kontakt med den rigtige Alarmcentral, kan mandskab på centralen nøjagtig se, hvorfra opkaldet kommer. Anmelders position vil optræde på skærmen.
I nye biler er der obligatorisk installeret et nødkaldsystem, der hedder "eCall".
En bil med eCall er selv i stand til at ringe til alarmcentralen, hvis der sker en ulykke, hvor en eller flere airbags udløses. Samtidig fortæller systemet til Alarmcentralen, hvor ulykken er sket, og etablerer en taleforbindelse mellem Alarmcentralen og bilen. "eCall" kan også aktiveres manuelt.
Opkaldet er som altid gratis. Men hvorfor kan mandskabet på Alarmcentralen ikke bare nu automatisk få tilsendt den oplysning sammen med telefonopkaldet?
Internationale bestemmelser forhindrer foreløbig, at positionsoplysning via GPS automatisk videregives uden samtykke. (Er ændret i 2021, så man nu kan se positionen).