Tysk fabrik på Kløvermarken saboteret flere gange..........Webmaster: Dines Bogø


Opdateret d. 4.9.2023 af Dines Bogø.


Sabotage: Generelt ... Dines Bogø ...


6. oktober 1943


Rapport om Flyvepladsen Kløvermarksvej.- Den gik fint. Klokken ca. 1730 gik vi ind og klokken ca. 1845 sprang Bomberne.

5 Mand blev holdt op. De faldt over hinanden for at hjælpe os. En af dem kørte med mig rundt og besaa Pladsen og lukkede alle Døre op og viste mig hvor det var bedst at lægge Stoffet. Ialt brugte vi ca. 13 kg Stof og en 7 Brandbomber.

Vi var Lindberg, H.A., Børge H., Dick og KK. Hvis vi havde haft 3 Gange saa meget Stof og været 3 Gange saa mange var Resultatet blevet endnu finere. Vi gjorde vort bedste for at udnytte Ilt og Gasflasker som der var i stor Mængde. Det var hovedsagelig to store Maskinværksteder vi viede vores Interesse. (citat fra internet).

Dines Bogø Dines Bogø
Efter sabotagen 6. oktober 1943.



6. maj 1944


Under krigen brugte tyskerne Kløvermarkens Flyveplads og 6. maj 1944 lavede BOPA en sabotageaktion mod Flyvetroppernes værksted på Kløvermarken. Tre tidligere hangarer var overtaget af Værnemagten og anvendtes til produktion af patronbælter til maskingeværerne i Luftwarffes fly og der fremstilledes også værktøjer til dette formål.

Dines Bogø
2. juli 1937. De tre omtalte hangarer fotograferet ved et flyvestævne 2. juli 1937.

Værktøjsmageren Kaj Schmidt, var i foråret i arbejde som værktøjsmager ved den tyske våbenfabrikation på Kløvermarken, der var stærkt bevogtet af Sommers Vagtkorps.

Schmidt indsmuglede i alt ca. 30 kg. trotyl som blev skjult med 15 kg. i to af de tre værkstedsbygninger. Aktionsgruppen skulle selv medbringe ladningen til den tredje bygning. I hans plan skulle sabotørerne snige sig ind på området over et plankeværk, besætte hangarerne og klargøre sprængningerne og trække sig tilbage af samme vej. Han arrangerede også, at der stod ulåste cykler klar, så tilbagetrækningen henover det store område til plankeværket kunne gå hurtigt.

Klokken 10 om formiddagen, under arbejdernes frokost, gik aktionsgruppen ind gennem en port til et område med tennisbaner og kolonihavehuse lige syd for målet. Dækningsgruppen havde i mellemtiden sneget sig ind i et lysthus, som lå på den anden side af Kløvermarksvej lige overfor vagtstuen. Hvis aktionen blev opdaget, ville de kunne beskyde vagterne og dække aktionsholdets flugt.

Dines Bogø
Hangarerne er markeret med gul cirkel. Luftfoto fra tyverne set mod vest.

Dines Bogø
Hangarerne, der er omtalt, lå på sydsiden af Kløvermarksvej tæt ved den gamle administrationsbygning i lufthavnen. Til højre ved kysten ligger Strickers Batteri. Nederst ses Amagerbanens spor.

"James" holdt arbejderne op og anbragte sprængstoffet, mens "Egon" førte arbejderne over i snedkeriet ved siden af. De fire resterende aktionsfolk gik tværs over den store plads til hangar 2 og 3. I hangar 2 blev stoffet hevet frem fra det sted, hvor Kaj Schmidt havde anbragt det, her blev arbejderne ført over i et nærliggende beskyttelsesrum.

Så gik man videre til hangar 3, og der var det lige ved at gå galt, eller med aktionsrapportens ord: "Her opholder sig ca. 20 mand, der sidder i forskellige kroge og spiser frokost. Da vi præsenterer os som sabotører, tager fanden ved dem, og de styrter ud af døre og vinduer, uden at vi kan få hold på dem. Dog, det lykkes, vi får dem hevet indenfor og ned til beskyttelsesrummet bagved. Vagten sover videre.

Dines Bogø
Efter sabotagen 6. maj 1944. Hangarer blev efterfølgende ikke genopbygget.

Hele aktionen tog kun 25 min. og er udførligt beskrevet i bogen "Sabotageorganisationen BOPA 1942-1945" af Esben Kjeldbæk, hvor ovenstående er hentet fra.